Prípravka
Všeobecný cieľ športovej prípravy
Cieľom športovej prípravy v prípravke je vybudovať u detí všestranný pohybový základ a sprostredkovať základy odbíjania lopty. V oblasti výchovnej práce je cieľom prebudiť a upevňovať u detí záujem o šport všeobecne a o volejbal konkrétne.
Herná príprava
Cieľ hernej prípravy
Cieľom hernej prípravy je osvojenie základných loptových zručností a položenie základov pre zvládnutie techniky základných spôsobov odbíjania lopty vo volejbale.
Obsah hernej prípravy
- Všeobecné loptové zručnosti
- Hádzanie chytanie rôznych lôpt na mieste, v pohybe a po pohybe
- Driblovanie, žonglovanie s jednou alebo viacerými loptami rukami, nohami a hlavou
- Základné HČJ z basketbalu, hádzanej, futbalu, rugby, fresbee a pohybových hier s loptami - Volejbalové zručnosti
1. Základy odbíjania obojručne zhora
- priame odbíjanie na mieste pred seba a nad seba
- odbíjanie po pohybe
- odbíjanie do iného smeru
2. Základy odbíjania obojručne zdola
- priame odbíjanie na mieste pred seba
- odbíjanie po pohybe
- odbíjanie na mieste do iného smeru v osi
3. Podanie zdola na kratšiu vzdialenosť - Hra, herný systém
- Prípravné hry: prehadzovaná, 1:1, 2:2, 3:3 (minivolejbal)
Proces
V špeciálnej hernej príprave prevažujú imitačné cvičenia, prípravné cvičenia zamerané na zvládnutie základov techniky základných spôsobov odbíjania lopty a prípravné hry na malých ihriskách s menším počtom hráčov. Hru v šestkách nepoužívame. Pri nácviku techniky odbíjania dôsledne dbáme od začiatku na správne technické vykonanie.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak je schopný primerane veku správne technicky:
- odbíjať obojručne zhora
- odbíjať obojručne zdola
- podávať zdola. - Tieto techniky vie adekvátne uplatniť v prípravných hrách.
Kondičná príprava
Ciele kondičnej prípravy:
- Podporiť prirodzený biologický rozvoj, t. j. využiť senzitívne obdobia rozvoja pohybových schopností.
- Zabezpečiť všestranný rozvoj pohybových schopností s hlavným akcentom na rýchlostné, rýchlostno-silové a koordinačné schopnosti.
- Osvojiť si techniky z iných športových odvetví, ktoré budú slúžiť ako prostriedky prípravy.
- Upevniť väzivový, svalový a šľachový aparát predovšetkým zabezpečujúci správne držanie tela. Vyrovnávať prípadné svalové nerovnováhy.
- Položiť základy pre postupné zvyšovanie tréningového zaťaženia.
Obsah kondičnej prípravy
Rýchlostné schopnosti (lokomočná rýchlosť, frekvenčná rýchlosť, rýchlosť jednorazového pohybu, akceleračná rýchlosť)
- Pohybové hry na rozvoj rýchlosti
- Bežecké štafety
- Bežecká abeceda
- Atletické šprinty
- Rýchle prebehy, resp. preskoky švihadiel, gymnastických kruhov a pod.
- Nízke, rýchle preskoky švihadiel
- Jednoduché formy športových hier rugby, hádzaná, basketbal, futbal, fresbee
Rýchlostno-silové schopnosti (rýchlostná zložka výbušnej sily dolných končatín a švihovej sily paží)
- Pohybové hry so skákaním, hádzaním a triafaním
- Preskoky rôznych prekážok a lavičiek
- Preskoky švihadla
- Variácie poskokov a skokov na mieste a v pohybe
- Výbehy do kopca, do schodov na vzdialenosť do 5 m
- Atletické skokanské disciplíny a hody
- Odhody rôznych lôpt a predmetov
- Gymnastické preskoky
- Step-aerobik
Silové schopnosti (sila svalstva zabezpečujúceho správne držanie tela, všestranné posilňovanie)
- Úpolové hry a cvičenia
- Štafetové súťaže s prenášaním a ťahaním
- Cvičenia vo vise a podpore na gymnastickom náradí
- Plávanie
- Cvičenia s využitím hmotnosti vlastného tela (šplh, kľuky, sklápačky, prednožovanie, lah-sed a pod.)
Pohyblivosť a ohybnosť (ohybnosť chrbtice, pohyblivosť v jednotlivých kĺboch, elasticita svalstva)
- Základná gymnastika
- Strečing
- Jóga - Plávanie
Koordinačné schopnosti (kinesteticko-diferenciačná, rytmická, reakčná, orientačná, rovnováhová schopnosť)
- Pohybové hry
- Štafetové súťaže
- Cvičenia na náradí
- Prekážkové dráhy
- Akrobácia
- Športové hry s upravenými pravidlami
- Cvičenia na rozvoj reakcie na rôzne druhy podnetov
- Aerobik - Hody, skoky na presnosť
Vytrvalostné schopnosti (všeobecná - aerobná - vytrvalosť)
- Behy v prírodnom prostredí
- Plávanie
- Pohybové hry
- Aerobik
- Športové hry so zjednodušenými pravidlami (všetko v trvaní minimálne 30 minút)
- Turistika
- Bicyklovanie
Proces
- Kondičná príprava prevažuje nad hernou (viď tab. 2).
- Kondičná príprava má všestranný, všeobecný charakter.
- Účinnosť prostriedkov je globálna, t. j. jeden prostriedok rozvíja súčasne viacero pohybových schopností.
- Kondičná príprava sa musí robiť pestrou formou, musí byť hravá a emocionálna.
- Objem prevažuje nad intenzitou.
- Súčasťou kondičnej prípravy sú kompenzačné a relaxačné cvičenia.
Teoretická príprava
Cieľ teoretickej prípravy
Cieľom teoretickej prípravy je dosiahnuť, aby si deti primerane veku osvojili základné pojmy obsahu prípravy, pochopili význam a zmysel športovania vôbec.
Obsah teoretickej prípravy
- Základné poznatky z anatómie, zdravovedy a hygieny
- Základné poznatky z organizácie a bezpečnosti tréningového procesu
- Základná športová, telovýchovná a volejbalová terminológia
- Základné pravidlá minivolejbalu
- Zásady fair-play pri súťažení a v hrách
Proces
- Teoretická príprava je súčasťou iných zložiek (kondičnej a hernej) prípravy.
- Uplatňuje sa vo všetkých častiach tréningovej jednotky.
- Vyjadrovanie učiteľa musí zodpovedať veku detí.
- Učiteľ priebežne formou otázok kontroľuje, či deti chápu obsah jeho pokynov alebo výkladu.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
Žiak je schopný:
- pomenovať časti ľudského tela a jeho najhlavnejšie orgány
- vymenovať hlavné hygienické zásady súvisace so športovaním
- vysvetliť, prípadne ukázať, čo znamenajú jednotlivé telovýchovné, športové a volejbalové pojmy
- vymenovať hlavné zásady fair-play
- v hre uplatňovať základné pravidlá minivolejbalu.Psychologická príprava
Ciele psychologickej prípravy
- Vzbudiť záujem o šport.
- Motivovať a vytvárať kladný postoj k volejbalu.
- Rozvíjať vôľové vlastnosti.
- Rozvinút kognitívnu stránku osobnosti žiaka a jeho osobnostné vlastnosti.
Obsah psychologickej prípravy
- Utváranie postojov a motivácie žiaka.
- Rozvoj vôľových a všeobecných mravných vlastností.
- Rozvoj vlastností, ktoré charakterizujú pozitívny postoj k ľuďom.
- Rozvoj senzorických a senzomotorických schopností
Proces
Psychologická príprava je súčasťou celého tréningového procesu. Významnú úlohu zohráva osobný príklad učiteľa.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- žiak prejavuje záujem o šport a volejbal osobitne.
- žiak rešpektuje základné mravné a etické normy.
- žiak vychádza s ostatnými spolužiakmi a rešpektuje skupinové pravidlá.
Všeobecný cieľ športovej prípravy
Zabezpečiť všestranný harmonický rozvoj osobnosti žiakov. Dôraz sa kladie na všestrannosť prípravy a formovanie pozitívneho vzťahu k športovej príprave vo volejbale.
Herná príprava
Cieľ hernej prípravy
- Osvojiť si techniku základných herných činností jednotlivca, základné kombinácie v útoku a v obrane a vedieť ich využiť v hernom systéme bez špecializovaných žiakov.
- Rozvíjať tvorivosť žiakov
- Naučiť žiakov rešpektovať základné taktické pravidlá hry v šestkách.
Obsah hernej prípravy
- Základné spôsoby odbíjania lopty, herné činnosti jednotlivca
- Priame odbíjanie obojručne zhora pred seba a nad seba na mieste
- Priame odbíjanie obojručne zhora pred seba a nad seba po pohybe
- Odbíjanie obojučne zhora do iného smeru na mieste
- Odbíjanie obojučne zhora do iného smeru po pohybe
- Odbíjanie obojručne zhora za hlavu
- Odbíjanie obojručne zdola pred seba na mieste
- Odbíjanie obojručne zdola pred seba po pohybe
- Odbíjanie obojručne zdola do iného smeru v osi a mimo osi tela na mieste
- Odbíjanie obojručne zdola do iného smeru v osi a mimo osi tela po pohybe
- Nahrávka obojručne zhora pred seba zo zóny 3 do zóny 4 a 2
- Nahrávka pred seba zo zóny 2 do zóny 3 a 4
- Nahrávka za seba zo zóny 3 do zóny 4 a 2
- Nahrávka nad seba ("meter")
- Prihrávka obojručne zdola v osi tela a mimo osi tela
- Podanie zhora čelné (rotované)
- Útočný úder - útočné odbitie obojručne zhora, ulievka, smeč (analyticky jednotlivé fázy pohybovej štruktúry, t.j.
rozbeh a odraz, úder do lopty, časovanie odrazu a úderu do lopty)
- Smeč z vysokej nahrávky po ruke a cez ruku
- Blokové presuny úkrokom a krížnym krokom
- Pádová technika (preval, resp. skok letmo bez lopty)
- Herné kombinácie
- Útočné kombinácie s vysokými nahrávkami pred nahrávačom, resp. aj za nahrávačom (podľa herného systému) - Príjem podania s piatimi hráčmi - Postavenie hráčov pri útoku súpera bez bloku - Hra a herné systémy
- Minivolejbal (3 : 3), midivolejbal (4:4) bez špecializovaných hráčov
- Hra v šestkách: herný systém bez špecializovaných hráčov s nahrávačom
v zóne III, resp. II.
Proces
- V každom cvičení dôsledne dbať na správne technické vykonanie akejkoľvek HČJ alebo pohybu. V maximálnom množstve poskytovať spätnú informáciu o kvalite vykonania HČJ, resp. pohybu.
- Postupne redukovať množstvo použitých cvičení v tréningovej jednotke a dbať na ich dôsledné vykonávanie.
- Jednoznačne preferovať prípravné cvičenia, najmä v nepremenlivých podmienkách.
- Najmä v 1. roku uprednostňovať prípravné hry pred hrou v šestkách
- Využívať systémy bez špecializovaných hráčov.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak je schopný na úrovni hrubej motoriky
- technicky správne odbíjať prstami a bagrom vo forme základnej nahrávky a prihrávky.
- technicky správne podávať zhora.
- technicky správne vykonať jednotlivé fázy smeča a blokových presunov.
- technicky správne smečovať z vysokej nahrávky. - Žiak používa uvedené HČJ v hre.
- Žiak dodržiava základnú taktiku útoku a obrany v hre.
Kondičná príprava
Ciele kondičnej prípravy:
- Podporiť prirodzený biologický rozvoj, t. j. využiť senzitívne obdobia rozvoja pohybových schopností.
- Zabezpečiť všestranný rozvoj pohybových schopností s hlavným akcentom na rýchlostné, rýchlostno-silové a koordinačné schopnosti.
- Pokračovať v osvojovaní techník z iných športových odvetví, ktoré budú slúžiť ako prostriedky prípravy.
- Upevniť väzivový, svalový a šľachový aparát predovšetkým zabezpečujúci správne držanie tela. Vyrovnávať prípadnú svalovú nerovnováhu.
- Položiť základy pre postupné zvyšovanie tréningového zaťaženia.
Obsah kondičnej prípravy
Rýchlostné schopnosti (lokomočná rýchlosť, frekvenčná rýchlosť, rýchlosť jednorazového pohybu, akceleračná rýchlosť)
- Pohybové hry na rozvoj rýchlosti
- Bežecké štafety
- Bežecká abeceda
- Atletické šprinty
- Rýchle prebehy, krokové variácie resp. preskoky ponad švihadlá, gymnastické kruhy a pod.
- Nízke, rýchle preskoky švihadiel
- Jednoduché formy športových hier - rugby, hádzaná, basketbal, futbal, fresbee
Rýchlostno-silové schopnosti (rýchlostná zložka výbušnej sily dolných končatín a švihovej sily paží)
- Pohybové hry so skákaním, hádzaním a chytaním
- Preskoky rôznych prekážok a lavičiek
- Preskoky švihadla
- Variácie poskokov a skokov na mieste a v pohybe
- Výbehy do kopca, do schodov na vzdialenosť do a 5 m
- Atletické skokanské disciplíny a hody
- Odhody rôznych lôpt a predmetov (max 1 - 2 kg)
- Gymnastické preskoky
- Step-aerobik
Silové schopnosti (sila svalstva zabezpečujúceho správne držanie tela, všestranné posilňovanie)
- Úpolové hry a cvičenia
- Štafetové súťaže s prenášaním a ťahaním
- Cvičenia vo vise a podpore na gymnastickom náradí
- Plávanie
- Cvičenia s využitím hmotnosti vlastného tela (šplh, kľuky, sklápačky, prednožovanie, lah-sed a pod.)
Pohyblivosť a ohybnosť (ohybnosť chrbtice, pohyblivosť v jednotlivých kĺboch, elasticita svalstva)
- Základná gymnastika
- Strečing
- Plávanie
Koordinačné schopnosti (kinesteticko-diferenciačná, reakčná, orientačná, rytmická, rovnováhová)
- Pohybové hry
- Štafetové súťaže
- Cvičenia na náradí
- Prekážkové dráhy
- Akrobácia
- Športové hry s upravenými pravidlami
- Cvičenia na rozvoj reakcie na rôzne druhy podnetov
- Aerobik
Vytrvalostné schopnosti (všeobecná - aerobná - vytrvalosť)
- Behy v prírodnom prostredí
- Plávanie
- Pohybové hry
- Aerobik
- Športové hry so zjednodušenými pravidlami (všetko v trvaní minimálne 30 minút)
- Turistika
- Bicyklovanie
Proces
- Kondičná príprava prevažuje nad hernou (viď tab. 2).
- Kondičná príprava má všestranný, všeobecný charakter.
- Kondičná príprava sa robí pestrou formou, musí byť hravá a emocionálna.
- Objem prevažuje nad intenzitou.
- Súčasťou kondičnej prípravy sú kompenzačné a relaxačné cvičenia.
Teoretická príprava
Cieľ teoretickej prípravy
Cieľom teoretickej prípravy je dosiahnuť upevnenie a zvnútornenie poznatkov z prípravky a rozšíriť poznatky všeobecného a špecifického charakteru, ktoré deťom umožnia hlbšie pochopiť podstatu hry, rastu trénovanosti a výkonnosti v hre.
Obsah teoretickej prípravy
Všeobecné poznatky
- Význam športovania pre človeka.
- Požiadavky na hygienu a bezpečnosť pri cvičení.
- Význam dodržiavania správneho režimu dňa, správneho stravovania a pitného režimu pre rast výkonnosti.
- Zásady fair-play pri súťažení a v hrách.
Špeciálne poznatky
- Základné pojmy z obsahu hernej a kondičnej prípravy.
- Význam rozcvičenia.
- Význam a zmysel rozvíjania pohybových schopností. v tréningu volejbalistov.
- Základné pravidlá šestkového volejbalu.
- Základy taktiky hry v útoku a obrane v šestkovom volejbale.
Proces
- Prehlbujú a upevňujú sa poznatky z prípravky a rozširujú o nové okruhy (viď. 1.4.2).
- Teoretická príprava je súčasťou iných zložiek prípravy (kondičnej a hernej) a celej výchovnej práce učiteľa.
- Uplatňuje sa vo všetkých častiach tréningovej jednotky.
- Vyjadrovanie učiteľa musí zodpovedať veku detí.
- Učiteľ priebežne formou otázok kontroľuje, či deti chápu obsah jeho pokynov alebo výkladu.
- Učiteľ organizuje hráčske schôdze, na ktorých sprostredkováva podľa potreby poznatky z uvedených oblastí.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak je schopný:
- vysvetliť, prípadne ukázať, čo znamenajú jednotlivé telovýchovné, športové a volejbalové pojmy.
- vysvetliť, prečo je dôležité rozcvičenie.
- vysvetliť, prečo je dôležitý rozvoj pohybových schopností.
- vysvetliť význam dodržiavania správneho režimu dňa, pitného režimu a zdravého stravovania.
- v hre uplatňovať základné pravidlá šestkového volejbalu a základné taktické pravidlá v útoku a v obrane. Psychologická príprava
Ciele psychologickej prípravy
- Vytvoriť pozitívny vzťah k volejbalu, súťaženiu, tréningu.
- Osvojiť si správanie v zmysle fair-play.
- Vypestovať alebo ďalej rovíjať prirodzenú potrebu zvyšovania výkonu, ašpirácie, sebazlepšovania.
- Budovať dobrý sebaobraz a sebavedomie žiaka.
- Skvalitňovať sociálnu emocionalitu žiaka.
Obsah psychologickej prípravy
- Utváranie postojov a motivácie žiaka.
- Rozvoj vôľových a všeobecných mravných vlastností.
- Rozvoj vlastností, ktoré charakterizujú pozitívny postoj k ľuďom.
- Rozvoj senzorických a senzomotorických schopností.
- Pravidlá fair-play.
Proces
Psychologická príprava je súčasťou celého tréningového procesu. Významnú úlohu zohráva osobný príklad učiteľa.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- - žiak prejavuje záujem o šport a volejbal osobitne.
- - žiak rešpektuje základné mravné a etické normy.
- - žiak vychádza s ostatnými spolužiakmi a rešpektuje skupinové pravidlá.
- - žiak má pravidelnú dochádzku na tréning a zápasy a dobrú tréningovú morálku.
Menu
MLÁDEŽ
Doporučené články
Majstrami Slovenska v plážovom volejbale hráčov do 18 rokov sú Zelenáková s Matyushenkovou a Šujan s Belešom
V mimoriadne vyrovnanej konkurencii sa v utorok a stredu uskutočnili v Trnave Majstrovstvá Slovenska hráčov a hráčok do 18 rokov v plážovom volejbale. Turnaj priniesol množstvo napínavých zápasov, nečakané obraty a víťazky, ktoré počas turnaja rástli od zápasu k zápasu.
Olympionička z Mníchova 1972 Mária Mališová oslávila 80. narodeniny
Šiesteho augusta oslávi krásne jubileum 80. rokov Mária Mališová (za slobodna Javorčíková). V roku 2023 ju uviedli aj do Niké Siene slávy slovenského volejbalu.
Vychádza nové číslo magazínu Volejbal - júl 2025
Vychádza nové číslo magazínu Volejbal - júl 2025.
Špeciálne vstupenky pre deti a mládež na KME mužov 2026
Slovenská volejbalová federácia pripravila exkluzívne zľavnené vstupenky na Kvalifikáciu o postup na Majstrovstvá Európy mužov 2026 (13. august 2025 – ŠH UNIZA Žilina) pre všetkých hráčov volejbalových klubov v mládežníckych kategóriách, všetkých účastníkov KIDS Volley, ako aj pre žiakov základných a stredných škôl.
Volejbalistky pred odchodom na premiérové MS prijali predstavitelia SOŠV
Predstavitelia Slovenského olympijského a športového výboru (SOŠV) privítali v priestoroch Slovenského olympijského a športového múzea v Bratislave ženskú volejbalovú reprezentáciu, ktorá sa po prvý raz v histórii predstaví na majstrovstvách sveta v Thajsku.
Majstrami Európy v plážovom volejbale Nóri a Ukrajinky
Ukrajinské reprezentantky v plážovom volejbale Maryna Hladunová a Tetiana Lazarenková získali titul na európskom šampionáte v Düsseldorfe.
VNL MUŽOV: Poliaci sa vrátili na trón
Volejbalisti Poľska vyhrali druhýkrát v histórii Ligu národov, keď vo finále v čínskom Ning-po zdolali Taliansko 3:0. Poliaci si tak zopakovali svoj triumf z roku 2023. Pred nimi sa z dvoch prvenstiev tešili aj Rusko a Francúzsko.
Slováci zdolali Čile aj do tretice
Slovenskí reprezentanti majú za sebou aj tretí prípravný zápas proti Čile. V Žiline ho zdolali aj do tretice, tentoraz 3:1. Pre zverencov trénera Stevena Vanmedegaela to bol posledný prípravný zápas pred štartom druhej polovice kvalifikácie, ktorá čaká Slovákov v sobotu 9. augusta v Kosove (20.30 hod.) a v stredu 13. augusta v Žiline. V príprave si Slováci pripísali proti Rakúsku a Čile štyri víťazstvá a jednu prehru.
Hladká výhra proti Čile aj v druhom zápase
V sobotu odohrali v Žiline slovenskí mužskí reprezentanti druhý z troch prípravných duelov proti Čile. Opäť zvíťazili hladko 3:0 a na tretí duel nastúpia v nedeľu o 18.00 h.
V prvom z troch prípravných duelov s Čile hladké víťazstvo 3:0
Slováci odohrali v piatok v Žiline prvý z troch prípravných duelov proti Čile. Zverenci trénera Stevena Vanmedegaela zvíťazili v troch setoch, dodatkový štvrtý zvládli striedajúci hráči v pomere 25:23. Druhý duel je na programe v sobotu o 18.00 h taktiež v Žiline.