Prípravka
Všeobecný cieľ športovej prípravy
Cieľom športovej prípravy v prípravke je vybudovať u detí všestranný pohybový základ a sprostredkovať základy odbíjania lopty. V oblasti výchovnej práce je cieľom prebudiť a upevňovať u detí záujem o šport všeobecne a o volejbal konkrétne.
Herná príprava
Cieľ hernej prípravy
Cieľom hernej prípravy je osvojenie základných loptových zručností a položenie základov pre zvládnutie techniky základných spôsobov odbíjania lopty vo volejbale.
Obsah hernej prípravy
- Všeobecné loptové zručnosti
- Hádzanie chytanie rôznych lôpt na mieste, v pohybe a po pohybe
- Driblovanie, žonglovanie s jednou alebo viacerými loptami rukami, nohami a hlavou
- Základné HČJ z basketbalu, hádzanej, futbalu, rugby, fresbee a pohybových hier s loptami - Volejbalové zručnosti
1. Základy odbíjania obojručne zhora
- priame odbíjanie na mieste pred seba a nad seba
- odbíjanie po pohybe
- odbíjanie do iného smeru
2. Základy odbíjania obojručne zdola
- priame odbíjanie na mieste pred seba
- odbíjanie po pohybe
- odbíjanie na mieste do iného smeru v osi
3. Podanie zdola na kratšiu vzdialenosť - Hra, herný systém
- Prípravné hry: prehadzovaná, 1:1, 2:2, 3:3 (minivolejbal)
Proces
V špeciálnej hernej príprave prevažujú imitačné cvičenia, prípravné cvičenia zamerané na zvládnutie základov techniky základných spôsobov odbíjania lopty a prípravné hry na malých ihriskách s menším počtom hráčov. Hru v šestkách nepoužívame. Pri nácviku techniky odbíjania dôsledne dbáme od začiatku na správne technické vykonanie.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak je schopný primerane veku správne technicky:
- odbíjať obojručne zhora
- odbíjať obojručne zdola
- podávať zdola. - Tieto techniky vie adekvátne uplatniť v prípravných hrách.
Kondičná príprava
Ciele kondičnej prípravy:
- Podporiť prirodzený biologický rozvoj, t. j. využiť senzitívne obdobia rozvoja pohybových schopností.
- Zabezpečiť všestranný rozvoj pohybových schopností s hlavným akcentom na rýchlostné, rýchlostno-silové a koordinačné schopnosti.
- Osvojiť si techniky z iných športových odvetví, ktoré budú slúžiť ako prostriedky prípravy.
- Upevniť väzivový, svalový a šľachový aparát predovšetkým zabezpečujúci správne držanie tela. Vyrovnávať prípadné svalové nerovnováhy.
- Položiť základy pre postupné zvyšovanie tréningového zaťaženia.
Obsah kondičnej prípravy
Rýchlostné schopnosti (lokomočná rýchlosť, frekvenčná rýchlosť, rýchlosť jednorazového pohybu, akceleračná rýchlosť)
- Pohybové hry na rozvoj rýchlosti
- Bežecké štafety
- Bežecká abeceda
- Atletické šprinty
- Rýchle prebehy, resp. preskoky švihadiel, gymnastických kruhov a pod.
- Nízke, rýchle preskoky švihadiel
- Jednoduché formy športových hier rugby, hádzaná, basketbal, futbal, fresbee
Rýchlostno-silové schopnosti (rýchlostná zložka výbušnej sily dolných končatín a švihovej sily paží)
- Pohybové hry so skákaním, hádzaním a triafaním
- Preskoky rôznych prekážok a lavičiek
- Preskoky švihadla
- Variácie poskokov a skokov na mieste a v pohybe
- Výbehy do kopca, do schodov na vzdialenosť do 5 m
- Atletické skokanské disciplíny a hody
- Odhody rôznych lôpt a predmetov
- Gymnastické preskoky
- Step-aerobik
Silové schopnosti (sila svalstva zabezpečujúceho správne držanie tela, všestranné posilňovanie)
- Úpolové hry a cvičenia
- Štafetové súťaže s prenášaním a ťahaním
- Cvičenia vo vise a podpore na gymnastickom náradí
- Plávanie
- Cvičenia s využitím hmotnosti vlastného tela (šplh, kľuky, sklápačky, prednožovanie, lah-sed a pod.)
Pohyblivosť a ohybnosť (ohybnosť chrbtice, pohyblivosť v jednotlivých kĺboch, elasticita svalstva)
- Základná gymnastika
- Strečing
- Jóga - Plávanie
Koordinačné schopnosti (kinesteticko-diferenciačná, rytmická, reakčná, orientačná, rovnováhová schopnosť)
- Pohybové hry
- Štafetové súťaže
- Cvičenia na náradí
- Prekážkové dráhy
- Akrobácia
- Športové hry s upravenými pravidlami
- Cvičenia na rozvoj reakcie na rôzne druhy podnetov
- Aerobik - Hody, skoky na presnosť
Vytrvalostné schopnosti (všeobecná - aerobná - vytrvalosť)
- Behy v prírodnom prostredí
- Plávanie
- Pohybové hry
- Aerobik
- Športové hry so zjednodušenými pravidlami (všetko v trvaní minimálne 30 minút)
- Turistika
- Bicyklovanie
Proces
- Kondičná príprava prevažuje nad hernou (viď tab. 2).
- Kondičná príprava má všestranný, všeobecný charakter.
- Účinnosť prostriedkov je globálna, t. j. jeden prostriedok rozvíja súčasne viacero pohybových schopností.
- Kondičná príprava sa musí robiť pestrou formou, musí byť hravá a emocionálna.
- Objem prevažuje nad intenzitou.
- Súčasťou kondičnej prípravy sú kompenzačné a relaxačné cvičenia.
Teoretická príprava
Cieľ teoretickej prípravy
Cieľom teoretickej prípravy je dosiahnuť, aby si deti primerane veku osvojili základné pojmy obsahu prípravy, pochopili význam a zmysel športovania vôbec.
Obsah teoretickej prípravy
- Základné poznatky z anatómie, zdravovedy a hygieny
- Základné poznatky z organizácie a bezpečnosti tréningového procesu
- Základná športová, telovýchovná a volejbalová terminológia
- Základné pravidlá minivolejbalu
- Zásady fair-play pri súťažení a v hrách
Proces
- Teoretická príprava je súčasťou iných zložiek (kondičnej a hernej) prípravy.
- Uplatňuje sa vo všetkých častiach tréningovej jednotky.
- Vyjadrovanie učiteľa musí zodpovedať veku detí.
- Učiteľ priebežne formou otázok kontroľuje, či deti chápu obsah jeho pokynov alebo výkladu.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
Žiak je schopný:
- pomenovať časti ľudského tela a jeho najhlavnejšie orgány
- vymenovať hlavné hygienické zásady súvisace so športovaním
- vysvetliť, prípadne ukázať, čo znamenajú jednotlivé telovýchovné, športové a volejbalové pojmy
- vymenovať hlavné zásady fair-play
- v hre uplatňovať základné pravidlá minivolejbalu.Psychologická príprava
Ciele psychologickej prípravy
- Vzbudiť záujem o šport.
- Motivovať a vytvárať kladný postoj k volejbalu.
- Rozvíjať vôľové vlastnosti.
- Rozvinút kognitívnu stránku osobnosti žiaka a jeho osobnostné vlastnosti.
Obsah psychologickej prípravy
- Utváranie postojov a motivácie žiaka.
- Rozvoj vôľových a všeobecných mravných vlastností.
- Rozvoj vlastností, ktoré charakterizujú pozitívny postoj k ľuďom.
- Rozvoj senzorických a senzomotorických schopností
Proces
Psychologická príprava je súčasťou celého tréningového procesu. Významnú úlohu zohráva osobný príklad učiteľa.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- žiak prejavuje záujem o šport a volejbal osobitne.
- žiak rešpektuje základné mravné a etické normy.
- žiak vychádza s ostatnými spolužiakmi a rešpektuje skupinové pravidlá.
Všeobecný cieľ športovej prípravy
Zabezpečiť všestranný harmonický rozvoj osobnosti žiakov. Dôraz sa kladie na všestrannosť prípravy a formovanie pozitívneho vzťahu k športovej príprave vo volejbale.
Herná príprava
Cieľ hernej prípravy
- Osvojiť si techniku základných herných činností jednotlivca, základné kombinácie v útoku a v obrane a vedieť ich využiť v hernom systéme bez špecializovaných žiakov.
- Rozvíjať tvorivosť žiakov
- Naučiť žiakov rešpektovať základné taktické pravidlá hry v šestkách.
Obsah hernej prípravy
- Základné spôsoby odbíjania lopty, herné činnosti jednotlivca
- Priame odbíjanie obojručne zhora pred seba a nad seba na mieste
- Priame odbíjanie obojručne zhora pred seba a nad seba po pohybe
- Odbíjanie obojučne zhora do iného smeru na mieste
- Odbíjanie obojučne zhora do iného smeru po pohybe
- Odbíjanie obojručne zhora za hlavu
- Odbíjanie obojručne zdola pred seba na mieste
- Odbíjanie obojručne zdola pred seba po pohybe
- Odbíjanie obojručne zdola do iného smeru v osi a mimo osi tela na mieste
- Odbíjanie obojručne zdola do iného smeru v osi a mimo osi tela po pohybe
- Nahrávka obojručne zhora pred seba zo zóny 3 do zóny 4 a 2
- Nahrávka pred seba zo zóny 2 do zóny 3 a 4
- Nahrávka za seba zo zóny 3 do zóny 4 a 2
- Nahrávka nad seba ("meter")
- Prihrávka obojručne zdola v osi tela a mimo osi tela
- Podanie zhora čelné (rotované)
- Útočný úder - útočné odbitie obojručne zhora, ulievka, smeč (analyticky jednotlivé fázy pohybovej štruktúry, t.j.
rozbeh a odraz, úder do lopty, časovanie odrazu a úderu do lopty)
- Smeč z vysokej nahrávky po ruke a cez ruku
- Blokové presuny úkrokom a krížnym krokom
- Pádová technika (preval, resp. skok letmo bez lopty)
- Herné kombinácie
- Útočné kombinácie s vysokými nahrávkami pred nahrávačom, resp. aj za nahrávačom (podľa herného systému) - Príjem podania s piatimi hráčmi - Postavenie hráčov pri útoku súpera bez bloku - Hra a herné systémy
- Minivolejbal (3 : 3), midivolejbal (4:4) bez špecializovaných hráčov
- Hra v šestkách: herný systém bez špecializovaných hráčov s nahrávačom
v zóne III, resp. II.
Proces
- V každom cvičení dôsledne dbať na správne technické vykonanie akejkoľvek HČJ alebo pohybu. V maximálnom množstve poskytovať spätnú informáciu o kvalite vykonania HČJ, resp. pohybu.
- Postupne redukovať množstvo použitých cvičení v tréningovej jednotke a dbať na ich dôsledné vykonávanie.
- Jednoznačne preferovať prípravné cvičenia, najmä v nepremenlivých podmienkách.
- Najmä v 1. roku uprednostňovať prípravné hry pred hrou v šestkách
- Využívať systémy bez špecializovaných hráčov.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak je schopný na úrovni hrubej motoriky
- technicky správne odbíjať prstami a bagrom vo forme základnej nahrávky a prihrávky.
- technicky správne podávať zhora.
- technicky správne vykonať jednotlivé fázy smeča a blokových presunov.
- technicky správne smečovať z vysokej nahrávky. - Žiak používa uvedené HČJ v hre.
- Žiak dodržiava základnú taktiku útoku a obrany v hre.
Kondičná príprava
Ciele kondičnej prípravy:
- Podporiť prirodzený biologický rozvoj, t. j. využiť senzitívne obdobia rozvoja pohybových schopností.
- Zabezpečiť všestranný rozvoj pohybových schopností s hlavným akcentom na rýchlostné, rýchlostno-silové a koordinačné schopnosti.
- Pokračovať v osvojovaní techník z iných športových odvetví, ktoré budú slúžiť ako prostriedky prípravy.
- Upevniť väzivový, svalový a šľachový aparát predovšetkým zabezpečujúci správne držanie tela. Vyrovnávať prípadnú svalovú nerovnováhu.
- Položiť základy pre postupné zvyšovanie tréningového zaťaženia.
Obsah kondičnej prípravy
Rýchlostné schopnosti (lokomočná rýchlosť, frekvenčná rýchlosť, rýchlosť jednorazového pohybu, akceleračná rýchlosť)
- Pohybové hry na rozvoj rýchlosti
- Bežecké štafety
- Bežecká abeceda
- Atletické šprinty
- Rýchle prebehy, krokové variácie resp. preskoky ponad švihadlá, gymnastické kruhy a pod.
- Nízke, rýchle preskoky švihadiel
- Jednoduché formy športových hier - rugby, hádzaná, basketbal, futbal, fresbee
Rýchlostno-silové schopnosti (rýchlostná zložka výbušnej sily dolných končatín a švihovej sily paží)
- Pohybové hry so skákaním, hádzaním a chytaním
- Preskoky rôznych prekážok a lavičiek
- Preskoky švihadla
- Variácie poskokov a skokov na mieste a v pohybe
- Výbehy do kopca, do schodov na vzdialenosť do a 5 m
- Atletické skokanské disciplíny a hody
- Odhody rôznych lôpt a predmetov (max 1 - 2 kg)
- Gymnastické preskoky
- Step-aerobik
Silové schopnosti (sila svalstva zabezpečujúceho správne držanie tela, všestranné posilňovanie)
- Úpolové hry a cvičenia
- Štafetové súťaže s prenášaním a ťahaním
- Cvičenia vo vise a podpore na gymnastickom náradí
- Plávanie
- Cvičenia s využitím hmotnosti vlastného tela (šplh, kľuky, sklápačky, prednožovanie, lah-sed a pod.)
Pohyblivosť a ohybnosť (ohybnosť chrbtice, pohyblivosť v jednotlivých kĺboch, elasticita svalstva)
- Základná gymnastika
- Strečing
- Plávanie
Koordinačné schopnosti (kinesteticko-diferenciačná, reakčná, orientačná, rytmická, rovnováhová)
- Pohybové hry
- Štafetové súťaže
- Cvičenia na náradí
- Prekážkové dráhy
- Akrobácia
- Športové hry s upravenými pravidlami
- Cvičenia na rozvoj reakcie na rôzne druhy podnetov
- Aerobik
Vytrvalostné schopnosti (všeobecná - aerobná - vytrvalosť)
- Behy v prírodnom prostredí
- Plávanie
- Pohybové hry
- Aerobik
- Športové hry so zjednodušenými pravidlami (všetko v trvaní minimálne 30 minút)
- Turistika
- Bicyklovanie
Proces
- Kondičná príprava prevažuje nad hernou (viď tab. 2).
- Kondičná príprava má všestranný, všeobecný charakter.
- Kondičná príprava sa robí pestrou formou, musí byť hravá a emocionálna.
- Objem prevažuje nad intenzitou.
- Súčasťou kondičnej prípravy sú kompenzačné a relaxačné cvičenia.
Teoretická príprava
Cieľ teoretickej prípravy
Cieľom teoretickej prípravy je dosiahnuť upevnenie a zvnútornenie poznatkov z prípravky a rozšíriť poznatky všeobecného a špecifického charakteru, ktoré deťom umožnia hlbšie pochopiť podstatu hry, rastu trénovanosti a výkonnosti v hre.
Obsah teoretickej prípravy
Všeobecné poznatky
- Význam športovania pre človeka.
- Požiadavky na hygienu a bezpečnosť pri cvičení.
- Význam dodržiavania správneho režimu dňa, správneho stravovania a pitného režimu pre rast výkonnosti.
- Zásady fair-play pri súťažení a v hrách.
Špeciálne poznatky
- Základné pojmy z obsahu hernej a kondičnej prípravy.
- Význam rozcvičenia.
- Význam a zmysel rozvíjania pohybových schopností. v tréningu volejbalistov.
- Základné pravidlá šestkového volejbalu.
- Základy taktiky hry v útoku a obrane v šestkovom volejbale.
Proces
- Prehlbujú a upevňujú sa poznatky z prípravky a rozširujú o nové okruhy (viď. 1.4.2).
- Teoretická príprava je súčasťou iných zložiek prípravy (kondičnej a hernej) a celej výchovnej práce učiteľa.
- Uplatňuje sa vo všetkých častiach tréningovej jednotky.
- Vyjadrovanie učiteľa musí zodpovedať veku detí.
- Učiteľ priebežne formou otázok kontroľuje, či deti chápu obsah jeho pokynov alebo výkladu.
- Učiteľ organizuje hráčske schôdze, na ktorých sprostredkováva podľa potreby poznatky z uvedených oblastí.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- Žiak je schopný:
- vysvetliť, prípadne ukázať, čo znamenajú jednotlivé telovýchovné, športové a volejbalové pojmy.
- vysvetliť, prečo je dôležité rozcvičenie.
- vysvetliť, prečo je dôležitý rozvoj pohybových schopností.
- vysvetliť význam dodržiavania správneho režimu dňa, pitného režimu a zdravého stravovania.
- v hre uplatňovať základné pravidlá šestkového volejbalu a základné taktické pravidlá v útoku a v obrane. Psychologická príprava
Ciele psychologickej prípravy
- Vytvoriť pozitívny vzťah k volejbalu, súťaženiu, tréningu.
- Osvojiť si správanie v zmysle fair-play.
- Vypestovať alebo ďalej rovíjať prirodzenú potrebu zvyšovania výkonu, ašpirácie, sebazlepšovania.
- Budovať dobrý sebaobraz a sebavedomie žiaka.
- Skvalitňovať sociálnu emocionalitu žiaka.
Obsah psychologickej prípravy
- Utváranie postojov a motivácie žiaka.
- Rozvoj vôľových a všeobecných mravných vlastností.
- Rozvoj vlastností, ktoré charakterizujú pozitívny postoj k ľuďom.
- Rozvoj senzorických a senzomotorických schopností.
- Pravidlá fair-play.
Proces
Psychologická príprava je súčasťou celého tréningového procesu. Významnú úlohu zohráva osobný príklad učiteľa.
Požiadavky na žiakov – výkonový štandard
- - žiak prejavuje záujem o šport a volejbal osobitne.
- - žiak rešpektuje základné mravné a etické normy.
- - žiak vychádza s ostatnými spolužiakmi a rešpektuje skupinové pravidlá.
- - žiak má pravidelnú dochádzku na tréning a zápasy a dobrú tréningovú morálku.
Menu
MLÁDEŽ
Doporučené články
„Body prichádzali prirodzene,“ hovorí Karolína Matalíková po 32 bodoch v Nitre
Smečiarka Karolína Matalíková (2005) je odchovankyňou volejbalu v Studienke, kde na jej prvé volejbalové kroky dozeral tréner Stanislav Demetrovič. Svoj talent táto 180 centimetrov vysoká volejbalistka rozvíjala ďalej v klube ŠŠK Bilíkova Bratislava, aby si v roku 2023 obliekla dres KOOPERATIVA Slávia EUBA.
Momenty 1. kola Niké Extraligy žien
Novú časť histórie v Niké Extralige žien začali písať dva kluby – ŠKM Liptovský Hrádok a ŠK ELBA Prešov. V oboch mestách sa síce extraligový ženský volejbal už hral, ale v oboch prípadoch išlo o iné subjekty.
„Hrali sme na hranici svojich možností,“ hodnotí 17. miesto Sloveniek tréner Šutovský
Na nedávno skončených majstrovstvách sveta hráčok do 18 rokov v plážovom volejbale v katarskej Dohe obsadilo slovenské duo Ľudmila Matyushenková s Leou Zelenákovou 17. miesto. Účasť v najlepšej šestnástke im ušla veľmi tesne, keď v boji o osemfinále poľahli Portoričankám 1:2. Titul majsteriek sveta získali Scribner/Grimes. O vystúpení slovenskej dvojice sme sa porozprávali po návrate na Slovensko s trénerom Michalom Šutovským.
Steven Vanmedegael skončil pri slovenskej reprezentácii na vlastnú žiadosť
Slovenská mužská volejbalová reprezentácia, ktorá v auguste postúpila z kvalifikácie na záverečný turnaj majstrovstiev Európy 2026, je aktuálne bez hlavného trénera. Belgický kouč Steven Vanmedegael skončil vo funkcii na vlastnú žiadosť. Od roku 2022 viedol slovenský tím v 33 zápasoch, z ktorých 15-krát zvíťazil.
LEGIONÁRI: Radosová s rumunským Superpohárom
Tréner František Bočkay si na lavičke Šternberku užil víťaznú premiéru v českej extralige, keď jeho tím na palubovke Olympu Praha s trénerom Lukášom Mičekom vyhral 3:2.
Pohľadom Petra Kalného: Na prahu novej sezóny
Predseda Trénerskej akadémie SVF a člen Správnej rady SVF Peter Kalný aj v tomto ročníku zanalyzuje či ponúkne postrehy k zaujímavým zápasom a udalostiam. Na prahu novej sezóny ponúkame pár jeho myšlienok.
Majster uspel pred plnou halou nováčika
Všetkých päť stretnutí úvodného kola vyhrali hostky.
Niké Extraliga vstupuje do novej sezóny: viac kvality, napätia aj volejbalových zážitkov
V sobotu 11. októbra sa začne 34. ročník Niké Extraligy žien. V desaťčlennej súťaži sa odohrá vrátane nadstavby dokopy 120 zápasov a majstra ženskej súťaže spoznáme na konci play-off najneskôr 2. mája 2026. Nováčikmi súťaže sú volejbalistky ŠK ELBA Prešov a ŠKM Liptovský Hrádok. Titul obhajujú pod novým názvom hráčky VK Slovan Bratislava. Muži začnú o dva týždne neskôr – 25. októbra a jeho majstra spoznáme najneskôr 10. mája 2026.
Slovenky padli na MS v plážovom volejbale po dráme v treťom sete a obsadili 17. miesto
Na svetovom šampionáte v plážovom volejbale hráčok do 18 rokov v katarskej Dohe sa slovenská rozprávka skončila v boji o postup medzi šestnásť najlepších dvojíc. Ľudmila Matyushenková s Leou Zelenákovou podľahli v eliminácii portorickému páru Arana/Valentin 1:2 na sety, keď v tajbrejku prehrali 15:17. Slovenky tak obsadili delené 17. miesto.
Matyushenková a Zelenáková medzi 24 najlepšími dvojicami na svete!
Slovenský mládežnícky ženský plážový volejbal prežíva v týchto dňoch na majstrovstvách sveta hráčok do 18 rokov fantastické chvíle. V silnej konkurencii sa naša dvojica Ľudmila Matyushenková – Lea Zelenáková prebojovala z kvalifikácie medzi dvadsaťštyri najlepších dvojíc sveta.